Παράλληλη Στήριξη

IMtzivi46PSΗ Παράλληλη Στήριξη αποτελεί έναν σχετικά νεοσύστατο θεσμό. Τα παιδιά με αναπηρία ή άλλες εκπαιδευτικές ανάγκες έχουν τη δυνατότητα να παρακολουθούν το πρόγραμμα της Γενικής Τάξης, υποστηριζόμενοι από κατάλληλα εξειδικευμένους εκπαιδευτικούς. Συγκεκριμένα, Παράλληλη Στήριξη παρέχεται σε μαθητές που μπορούν, μέσω κατάλληλης ατομικής και εξατομικευμένης υποστήριξης, να παρακολουθήσουν στο σύνολό του το αναλυτικό εκπαιδευτικό πρόγραμμα της γενικής τάξης, στην οποία ανήκουν. Δεν είναι τυχαίο γεγονός το ότι η Παράλληλη Στήριξη αποτελεί την πλέον εγκεκριμένη μέθοδο διδασκαλίας για παιδιά με αναπηρία ή άλλες εκπαιδευτικές ανάγκες για την πλειονότητα των εκπαιδευτικών συστημάτων της Ευρώπης (π.χ. το Γαλλικό σύστημα). Για τη διεθνή επιστημονική κοινότητα του Τομέα της Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης είναι η ιδανικότερη μέθοδος ενσωμάτωσης των παιδιών αυτών, τόσο στο σχολικό περιβάλλον όσο και στον σχολικό κοινωνικό περίγυρο.

Παράλληλη Στήριξη δέχεται, μετά από έγκριση του αρμοδίου Κέντρου Εκπαίδευσης και Συμβουλευτικής Υποστήριξης (Κ.Ε.Σ.Υ), κάθε μαθητής με αναπηρία ή άλλες εκπαιδευτικές ανάγκες, εφόσον μπορεί να ανταποκριθεί στο αναλυτικό πρόγραμμα της τάξης φοίτησής του, καθώς και σε κάθε εκδήλωση σχολικής διαδικασίας. Στους μαθητές αυτούς συγκαταλέγονται όσοι, για ολόκληρη ή ορισμένη περίοδο της σχολικής τους ζωής, εμφανίζουν σημαντικές δυσκολίες μάθησης εξαιτίας αισθητηριακών, νοητικών, γνωστικών, αναπτυξιακών προβλημάτων, ψυχικών και νευροψυχικών διαταραχών, οι οποίες, σύμφωνα με τη διεπιστημονική αξιολόγηση, επηρεάζουν τις διαδικασίες της σχολικής προσαρμογής και της μάθησης. Συγκεκριμένα, πρόκειται κυρίως για μαθητές με:

  • αισθητηριακή αναπηρία όρασης (τυφλοί, μερικώς βλέποντες) ή/και ακοής (κωφοί, βαρήκοοι),
  • κινητική αναπηρία,
  • χρόνια, μη ιάσιμα νοσήματα,
  • διαταραχές λόγου – ομιλίας,
  • ειδικές μαθησιακές δυσκολίες (δυσλεξία, Δ.Ε.Π.-Υ.),
  • διάχυτες αναπτυξιακές διαταραχές (π.χ. αυτισμός),
  • ψυχικές διαταραχές, και
  • πολλαπλές αναπηρίες.

Πρωταρχικός στόχος και ρόλος του εκπαιδευτικού Παράλληλης Στήριξης είναι να βοηθήσει τον μαθητή να αυτονομηθεί σε όσο το δυνατόν μεγαλύτερο βαθμό! Ο μαθητής του θα πρέπει, τόσο σε μαθησιακό όσο και σε κοινωνικό επίπεδο, να μπορεί να ανταποκριθεί στη σχολική ζωή και πραγματικότητα. Αυτό προϋποθέτει να μη νιώθει εξαρτημένος ούτε να προσκολλάται στον εκπαιδευτικό παράλληλης στήριξης.

Ο εκπαιδευτικός αυτός τοποθετείται στην τάξη του παιδιού ή των παιδιών με αναπηρία ή ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες ως δεύτερος εκπαιδευτικός, με τις εξής αρμοδιότητες:

  • Βοηθά στην προσέλευση και στην αποχώρηση του μαθητή και, αν χρειαστεί, βρίσκεται κοντά του και στα διαλείμματα.
  • Εντός της σχολικής τάξης, ανάλογα με τις ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες του μαθητή που υποστηρίζει, βοηθά στην εύρεση του βιβλίου, της σελίδας ή της άσκησης, εξηγεί την εκφώνηση με κατανοητό τρόπο και, όταν χρειάζεται, διαφοροποιεί την εργασία του μαθητή, ώστε να επιτύχει τον μαθησιακό στόχο του.
  • Σχεδιάζει δραστηριότητες (παιχνίδια) εμπλοκής και κοινωνικοποίησης του παιδιού για τα διαλείμματα ή τις σχολικές εκδρομές.
  • Δεν παραμένει αποκλειστικά δίπλα στο παιδί με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες. Παρόλο που η υποστηρικτική διδασκαλία που παρέχει απευθύνεται κυρίως στον συγκεκριμένο μαθητή, ο εκπαιδευτικός Παράλληλης Στήριξης περιέρχεται ταυτόχρονα στην τάξη και βοηθά και άλλα παιδιά που έχουν ανάγκη.
  • Σχεδιάζει από κοινού με τον δάσκαλο ή τη δασκάλα της τάξης τη διδασκαλία, συμβάλλοντας στον εμπλουτισμό του περιεχομένου της σύμφωνα με τις αρχές της Διαφοροποιημένης Διδασκαλίας.
  • Αναλαμβάνει παράλληλη εργασία στην τάξη. Για παράδειγμα, όταν ο ένας εκπαιδευτικός διηγείται μία ιστορία, ο άλλος σχεδιάζει μια δραστηριότητα στον πίνακα ή διορθώνει τις εργασίες των μαθητών της τάξης.
  • Περιοδικά αλλάζει ρόλο με τον δάσκαλο ή τη δασκάλα της τάξης. Αναλαμβάνει, δηλαδή, διδακτικό έργο, με τον συνάδελφό του να αναλαμβάνει τον ρόλο του δεύτερου εκπαιδευτικού. Ο σκοπός είναι, εάν κάποιος θελήσει να φωτογραφίσει την τάξη, να μην ξεχωρίζει τον εκπαιδευτικό της τάξης από εκείνον της Παράλληλης Στήριξης.
  • Εισηγείται, υλοποιεί και παρουσιάζει στο σύνολο της σχολικής κοινότητας Σχέδια Εργασίας με στόχο τον σεβασμό και την αποδοχή της διαφορετικότητας, σε συνεργασία με τον εκπαιδευτικό της τάξης.
  • Διατηρεί και συμπληρώνει καθημερινά τετράδιο επικοινωνίας, στο οποίο επισημαίνονται τα θετικά και τα αρνητικά σημεία της σχολικής ζωής, προς ενημέρωση των γονέων του μαθητή του. Οι γονείς, με τη σειρά τους, σημειώνουν δικές τους παρατηρήσεις και σχόλια, ανατροφοδοτώντας και ενημερώνοντας τους δασκάλους.